V jakých oborech chtějí žáci základních škol pracovat? Jaký očekávají výdělek a co ovlivňuje jejich profesní zaměření?

Ve Zlínském kraji pravidelně probíhá průzkum mezi žáky závěrečných ročníků ZŠ. Průzkum je zaměřen na otázky: jaký obor chtějí žáci studovat, jaké profese preferují, jaké mají plány po ukončení středoškolského studia a představy o budoucím výdělku. Průzkum také zjišťuje, jak žáci hodnotí dostupnost a kvalitu kariérového poradenství, kdo nebo co je ovlivnilo při volbě studijního oboru a školy, co si myslí o své škole a kvalitě výuky.

Sestava poskytuje informace o pracovních preferencích a očekávaném výdělku žáků 8. a 9. ročníků základních škol ze Zlínského kraje. Graf v levé části zobrazuje jednotlivé oblasti pracovního uplatnění a jejich preferenci žáky základních škol. Graf v pravé horní části sestavy ilustruje aktuální představu o budoucím výdělku v preferovaném povolání. Díky členění na dívky a chlapce je možné sledovat také genderový rozdíl v očekávané výši příjmů. Graf v pravé dolní části představuje nejčastější důvody preference pracovního uplatnění ve vybraných oblastech. Žáci zde mohli vybrat až tři důvody upřednostnění zvolené oblasti.

Jaká povolání žáci základních škol preferují?

V níže uvedeném grafu je uveden seznam jednotlivých povolání, seřazených v pořadí jejich obliby u žáků základních škol od nejčastěji preferovaných po nejméně často preferovaná. Graf je vnitřně členěn a přináší tedy navíc informaci o poměru preference jednotlivých povolání dívkami a chlapci. V grafu lze rolovat a zobrazit tak údaje za všechna vybraná povolání.

Co chtějí žáci ZŠ studovat? Jakého nejvyššího vzdělání chtějí v budoucnu dosáhnout?

Sestava poskytuje informace o budoucích studijních plánech žáků základních škol.

Graf v horní části stránky obsahuje informaci o aktuálně nejvyšší studijní ambici ZŠ, tedy jaké nejvyšší vzdělání by žáci chtěli v budoucnu získat. V dolní části stránky je uvedena preference jednotlivých oborových oblastí středního vzdělávání, tedy v jakých středoškolských oborech plánují žáci studium.

Kdo nebo co ovlivňuje rozhodování o volbě střední školy a oboru?

Sestava ukazuje, podle čeho se žáci základních škol rozhodují o výběru střední školy a oboru.

Graf v levé části popisuje, kdo nejčastěji radí žákům základních škol s výběrem střední školy a oboru. Žáci mohli uvést až tři osoby. Graf vpravo informuje o hlavních vlivech na výběr střední školy a oboru. Žáci mohli uvést až tři důvody.

Metodika a zdroje dat

Datovým zdrojem jsou výsledky výzkumu profesní orientace žáků 8. a 9. tříd základních škol na území Zlínského kraje ve školním roce 2022/2023. Šetření bylo realizováno v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II (IKAP II).

Ve Zlínském kraji pravidelně probíhá průzkum mezi žáky závěrečných ročníků ZŠ. Průzkum je zaměřen na otázky: jaký obor chtějí žáci studovat, jaké profese preferují, jaké mají plány po ukončení středoškolského studia a představy o budoucím výdělku. Průzkum také zjišťuje, jak žáci hodnotí dostupnost a kvalitu kariérového poradenství, kdo nebo co je ovlivnilo při volbě studijního oboru a školy, co si myslí o své škole a kvalitě výuky.